Teksti/Text: Kristiina Laakso, Taru Lehtoranta, Laura K. Salminen & Pauliina Simanainen
Kuvat/Pictures: Laura K. Salminen
Kuvat/Pictures: Laura K. Salminen
Vastaava päätoimittaja/Executive Editor: Jaana Loipponen
Johtamisen uudet työkalut -kurssilla käsittelemme, miten työelämä tulee muuttumaan ja millaisia uusia työkaluja tulevaisuudessa käytämme. Pienryhmissä pohdimme eri aspekteista näitä kysymyksiä, ja siitä onkin tarkoitus tehdä suurempi tehtäväkokonaisuus, jonka yhtenä osana tulee olemaan julkaisu opiskelijoiden valitsemassa lähteessä. Meidän tiimimme lähestyy aihetta hiljaisen tiedon kautta ja siksi täällä blogin puolella on tällä kertaa siitä lyhyesti juttua.
Ryhmämme keskusteli aiheesta Teija
Golnickin kanssa. Aloittakaamme Teijan lyhyellä esittelyllä itsestään:
”Olen Teija Golnick ja toiminut
LAMKissa henkilöstöpäällikkönä elokuusta 2014 alkaen. Työurani ajan olen voinut
yhdistää tutkintoon johtavan koulutuksen ja kulloisenkin työtehtäväni. Koen,
että opiskelu kuuluu osana elämääni.
Työssäni iloinen yllätys on ollut
mahdollisuus tehdä yhteistyötä opiskelijoiden kanssa. Olen osittain sattumien
kautta päätynyt kertomaan opiskelijoille HR-teemoista, mentoriksi ja tällä
kertaa keskustelemaan hiljaisesta tiedosta.
LAMKin yksi arvoista on yhdessä etsimisen iloa. Tunnistin, että juuri
sitä olimme tekemässä.”
Mitä on hiljainen tieto?
Hiljaista tietoa voidaan pitää
jonkinlaisena nykypäivän muotiterminä. Tieto on piilevää tai näkymätöntä ja
vaikka se ohjaa ihmisen toimintaa, sitä on erittäin vaikea määritellä.
Hiljaisella tiedolla tarkoitetaan tietoa, joka jää kielellisen tiedon
ulkopuolelle ja se esiintyy usein sosiaalisiin käytäntöihin perustuen. Nykypäivänä
hiljaisesta tiedosta on tullut osa ihmisen asiantuntijuuden ja oppimisen
kognitiivista tutkimusta.
Hiljaista tietoa on kaikkialla
Keskustellessamme yhdessä Teijan
kanssa esiin nousi se, että hiljaista tietoa on kaikkialla ja kaikessa
toiminnassa. Hiljaista tietoa on esimerkiksi organisaatiokulttuurissa,
mentoroinnissa, tietojohtamisessa, asennemaailmoissa sekä osaamisen
kehittämisessä. Myös tunneäly on hiljaista tietoa. Miten osataan toimia
yhteisössä ja lukea ihmistä? Miten hänen kanssaan toimitaan? Kaikki tämä
perustuu hiljaiseen tietoon ja siihen miten pystymme aistimaan ja havainnoimaan
ympäristöstä. On tärkeää paitsi tunnistaa myös osata hyödyntää hiljaista
tietoa.
Ole kriittinen
Hiljaista tietoa pidetään usein ehdoitta tärkeänä ja sitä
tulisi monien mielestä siirtää kriittisesti pohtimatta seuraaville
sukupolville. Tästä esimerkkinä voisi olla esimerkiksi useita kymmeniä vuosia
työssään ollut työntekijä, jonka kokemuksen kautta syntynyt hiljainen tieto
tulisi siirtää seuraaville. Entä, jos on kangistuttu vanhoihin kaavoihin ja
omasta tekemisestä pidetään tiukasti kiinni, vaikka nämä toimintatavat enää
nykypäivänä pätisikään? Tämän tosiasian vuoksi on erittäin tärkeää arvioida
kriittisesti, mitä hiljaista tietoa siirretään eteenpäin.
We have a
course where we deal with different issues, such as how working life will
change in the future and what new tools we will be needing then. Our team
approaches these questions from the point of view of tacit knowledge. We
discussed these issues with Teija Golnick, a personnel manager from Lahti
University of Applied Sciences.
Tacit
knowledge is usually hidden or invisible, and even though it guides our
behaviour it is very difficult to define what it actually is. Nowadays tacit
knowledge has also become a part of people’s expertise and learning in
cognitive studies.
Tacit
knowledge can be found almost everywhere, for example in organizations culture,
mentoring, management of knowledge, attitudes and development of know-how. Also
emotional intelligence is tacit knowledge, how to act in society and how to
read another person. It is really important to recognize tacit knowledge but
also take a benefit from it.
Remember to
be critical – all tacit knowledge isn’t important and shouldn’t be transferred
to the next generations.
Projektipäällikkö/Project Manager: Kristiina Laakso
Viestintävastaava/Communications Manager: Ninni Mäkelä
Markkinointivastaavat/Marketing Managers: Santeri Larjanne & Miika Nevalainen
Markkinointivastaavat/Marketing Managers: Santeri Larjanne & Miika Nevalainen
Graafinen suunnittelu/Graphic Design: Laura K. Salminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti