Arvoisa lukijamme,

Tervetuloa uudistettuun @sight –verkkojulkaisuun. Käynnissä olevana lukuvuotena julkaisuista vastaa liiketalouden alan johtamisen ja viestinnän toisen vuoden opiskelijaryhmä. Tänä vuonna @sight esittelee koulun tärkeimpiä projekteja ja tapahtumia.

Toivotamme Sinulle viihtyisiä lukuhetkiä!



Dear Reader,

Welcome to the reformed @sight -internet release. During this semester the publication is made by second year Management and communications student group from Faculty of Business Studies. This year @sight presents for you school’s most important projects and events.

We wish you pleasant moments with us!


keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Kuukauden kysymys: Helmikuu

Teksti/Text: Laura K. Salminen
Vastaava päätoimittaja/Executive Editor: Jaana Loipponen


// EDIT Kiitos kaikille arvontaan osallistuneille vastauksistanne! Arvonta suoritetaan perjantaina 20.2.2015 ja olemme voittajaan yhteydessä sähköpostitse. //

Mistä on kyse? Esitämme kevään ajan kerran kuukaudessa johonkin ajankohtaiseen aiheeseen liittyen kysymyksen, johon vastaamalla voit osallistua kahden Finnkinon leffalipun arvontaan.

Kuka voi osallistua arvontaan? Kysymykset on pääasiassa suunnattu Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoille, mutta kuka tahansa voi silti osallistua arvontaan!

Mitä pitää tehdä? Jätä julkaisun kommenttikenttään vastauksesi kysymykseen ja lisää vastauksen perään sähköpostiosoitteesi. Simple as that!

 Menkäämme sitten suoraan helmikuun kysymykseen: Lahden ammattikorkeakoulussa on parhaillaan käynnissä hakuaika vaihto-oppilaaksi lähtemiselle. Osana liiketalouden opiskeluja meillä on pakollisena opintona henkilökohtainen kansainvälistyminen, jonka suorittamiseen on monia vaihtoehtoja. Jos pidempi ajanjakso vaihto-oppilaana ei ole mahdollista, on meidän mahdollista lähteä myös esimerkiksi viikon mittaiselle intensiiviviikolle! Intensiiviviikon voi suorittaa sekä ulkomailla että täällä Suomessa.

Helmikuun kysymys


Helmikuun kuukauden kysymyksenä haluaisimmekin tietää: Miten aiot hoitaa oman henkilökohtaisen kansainvälistymisesi? Jos olet sen jo suorittanut, miten sen teit?

Arvonta alkaa tänään, maanantaina 16.2.2015, kello 9.00 ja vastausaikaa on aina tiistaihin 17.2. kello 23.59 saakka! Parhaiden vastausten kesken arvomme yhden onnekkaan leffalippujen saajan -  vastauksiin kannattaa siis käyttää edes hieman aikaa!


//EDIT Thank you all for your answers. Answer time has now ended. We will pick the winner on Friday, 20 February 2015 and we will be in contact with the winner via email. //

Question of the month: February

We are going to give away two tickets to the Finnkino movie theater every month during the spring. All you have to do is to answer the question and leave your answer to the comment box. Remember to give your email address, too, so we can contact you in case you’ll be the winner.
 
In February we are talking about internationalization. In Lahti University of Applied Sciences it is compulsory to do personal internationalization as a part of the business studies. There are multiple options to do this: from an exchange year to an intensive week.

February question

So, based on the question of the month in February, we would like to know: How are you going to execute your personal internationalization? If you already have done it how did you do it?

Answer time starts today, on Monday, 16 February 2015, at 9 am, and ends on Tuesday, 17 February, at 11.59 pm! Good luck to you all and start to write! 



Projektipäällikkö/Project Manager: Kristiina Laakso
Viestintävastaava/Communications Manager: Ninni  Mäkelä
Markkinointivastaavat/Marketing Managers: Santeri Larjanne & Miika Nevalainen
Graafinen suunnittelu/Graphic Design: Laura K. Salminen

maanantai 9. helmikuuta 2015

Entropia Symphony Concert

Teksti/Text: Kristiina Laakso (suomeksi) ja Laura K. Salminen (englanniksi)
Kuvat/Pictures: Henri Knuuttila
Vastaava päätoimittaja/Executive Editor: Jaana Loipponen 


Tässä julkaisussa tutustumme uuteen projektiin, joka on toteutettu yhteistyössä Lahden ammattikorkeakoulun ja Sinfonia Lahden kanssa. Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijat hoitavat projektin markkinointia ja siinä on mukana liiketalouden, mediatekniikan ja ympäristöteknologian opiskelijoita. Tämän lisäksi projektissa on mukana myös kansainvälisiä opiskelijoita eri aloilta. 



























Kyseessä on 12.2.2015 kello 19.00 järjestettävä konsertti Jean Sibeliuksen 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Kuten kaikkiin Sinfonia Lahden konsertteihin, tähänkin tapahtumaan opiskelijalippu maksaa ainoastaan kahdeksan euroa, joka sisältää narikkamaksun! Tämä vaikuttaa ehkä ensi kuulemalta paljolta, mutta todellisuudessa se on edullinen hinta mahdollisuudesta päästä tutustumaan klassiseen musiikkiin. Järjestäjät ja markkinoijat toivovat, että jokainen tulisi konserttiin omana itsenään. Tapahtumaan ei siis tarvitse pukeutua parhaimpiinsa. Jo tämä itsessään laskee kynnystä lähteä itselleen ehkä hieman vieraaseen tapahtumaan. Tavoitteena onkin tarjota myös opiskelijoille tilaisuus itsensä erilaiselle sivistämiselle.


Kysyimme tarkemmin eräältä projektissa mukana olevalta opiskelijalta, miksi hän lähti juuri tähän projektiin mukaan ja mitä kaikkea hän on päässyt tekemään projektissa.

”Olen Markus Ikävalko ja opiskelen liiketaloutta johtamisen ja viestinnän linjalla. Projekti kuulosti heti kiinnostavalta, sillä olen koulun ulkopuolella paljon musiikin kanssa tekemisissä, mutta klassisen musiikin parissa en ole juurikaan aiemmin toiminut. Mahdollisuus toimia kansainvälisten opiskelijoiden kanssa tuntui myös kiinnostavalta ja haastavalta.

Toimin projektissa markkinointitiimissä. Olemme tiimimme kanssa kehittäneet erilaisia mainoskampanjoita. Ideoita tuli paljon ja toteutimme niistä parhaat. Saimme hyvin näkyvyyttä muun muassa paikalisissa lehdissä sekä kouluissa järjestetyissä markkinointitilaisuuksissa.”






Toivottavasti mahdollisimman moni opiskelijoista inspiroituu osallistumaan tähän hienoon tapahtumaan! Mitä enemmän saamme osallistujia tapahtumalle, sitä paremmat mahdollisuudet on saada lisää ainutlaatuisia tapahtumia meille opiskelijoille koettavaksi. Sen sijaan, että kysyt itseltäsi miksi osallistua, pohdi miksi et käyttäisi tällaista tilaisuutta hyödyksesi? Nähdään Sibeliustalolla!
  
Lisätietoa torstain tapahtumasta löydät Entropia Symphony Concertin viralliselta Facebook-sivustolta!



Entropia Symphony Concert


This time we will introduce to you Entropia Symphony Concert. This school project is executed in cooperation with Lahti University of Applied Sciences and Sinfonia Lahti. The concert will take place 12th February 2015 in Sibelius Hall to honor Jean Sibelius’ 150th anniversary.

Organizers are hoping many students to attend. The concert will cost only 8 euros which is pretty reasonable price in order to have the change to listen classical music. You can come to the concert as you are, evening dresses and white ties can be left to the closet.


Markus Ikävalko, the member of the project team, was immediately interested in about the project. Markus is part of the marketing team and they have managed to get visibility for the concert for example in local newspapers. 

For once, do not ask yourself why you should go. Ask yourself why shouldn't you go? See you in Sibelius Hall!



Projektipäällikkö/Project Manager: Kristiina Laakso
Viestintävastaava/Communications Manager: Ninni  Mäkelä
Markkinointivastaavat/Marketing Managers: Santeri Larjanne & Miika Nevalainen
Graafinen suunnittelu/Graphic design: Laura K. Salminen

perjantai 30. tammikuuta 2015

Tulevaisuuden tähdet

Teksti/Text: Tiia Kaitarinne (suomeksi) ja Kristiina Laakso (englanniksi)
Kuvat/Pictures: M.IDEA
Vastaava päätoimittaja/Executive Editor: Jaana Loipponen 



Tulevaisuuden tähdet - yritysedustajat ja opiskelijat kohtaavat -tapahtuma järjestettiin Lahden Finnkinolla keskiviikkona 21.1.2015. Tapahtuma oli jatkoa messukeskuksessa järjestelylle rekrytointitapahtuma DuuniExpolle. Tulevaisuuden tähdet -tapahtuma saavutti noin 300 korkeakouluopiskelijaa niin Lahden ammattikorkeakoulusta kuin Helsingin yliopiston Lahden kampukselta. 12 yritysedustajaa saapuivat tapahtumaan iloisin mielin vastaamaan opiskelijoiden kysymyksiin ja keskustelemaan Lahden tulevaisuudesta. Tapahtuman juontajana toimi Lahdesta lähtöisin oleva Teemu Niikko, joka tunnetaan muun muassa Hockey Night - ja jääkiekon MM-kisojen lähetyksistä.



Tulevaisuuden tähdet -tapahtumassa tähtien roolissa olivat opiskelijat. Tapahtumassa haluttiin tuoda ilmi jokaiselle opiskelijalle, että he ovat tulevaisuuden suurin voimavara. Tähtien roolissa loistavat opiskelijat saivatkin tapahtumassa tähdille kuuluvaa kohtelua, alkaen kuohuviinitarjoilusta ja päättyen tapahtuman jälkeen järjestettyyn maksuttomaan ennakkonäytökseen elokuvasta Imitation Game. Yllätyslahjoina opiskelijat saivat tervehdyksen Lahden alueen yrityksiltä pienen lahjakassin muodossa sekä LADEC:n tarjoamat leffaeväät.


Tapahtumassa käytiin mielenkiintoista keskustelua Lahden tulevaisuudesta. Opiskelijat lähtivät keskusteluun innokkaina mukaan ja kysyivät yritysedustajilta välillä tiukkojakin kysymyksiä. Tapahtumassa oli neljä erilaista teemaa, joiden ympärillä keskustelua käytiin. Mieleenpainuvimmat asiat tulivat esille rekrytoinnista ja selviytymistarinoista keskusteltaessa. Rekrytointi oli yksi niistä mielenkiintoisimmista puheenaiheista, joka sai opiskelijatkin kysymään ja kertomaan omia mielipiteitään. Yritysedustajat joutuivat myös leikkimieliseen rekrytointitilanteeseen, jossa rekrytoitiin johtajaa kansainväliseen yritykseen.


Tapahtuma tehtiin Lahden ammattikorkeakoulun, Lahden yliopistokampuksen ja Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n yhteistyönä. Lahden ammattikorkeakoulusta liiketalouden johtamisen ja viestinnän alalta muutama opiskelija oli mukana tapahtuman järjestämisessä aktiivisesti. Yhteistyö LADEC:n kanssa sujui erinomaisesti. Tapahtumaa järjesteltiin muutaman kuukauden ajan. Tapahtuman järjestelyssä mukana olleet opiskelijat pääsivät vaikuttamaan tapahtuman kulkuun sekä kertomaan omia ideoitaan. Yhteistyö oli helppoa ja opettavaa. Projektin jälkeen voimme opiskelijoina sanoa, että olemme oppineet erittäin paljon erilaisia työskentelytapoja. Tapahtuman järjestämisessä tulee tehtyä monia erilaisia töitä ja jokainen hetki on ollut tärkeä oppimisen kannalta.

Tavoitteena oli järjestää rento ja vuorovaikutteinen tapahtuma, jossa opiskelija saa nauttia tähden roolistaan. Mielestämme onnistuimme tässä ja toivoimmekin, että tapahtuma saa jatkoa ensi vuonna!



The stars of the Future event at Finnkino on the 21st of January

This event was a continuation for the DuuniExpo & Entrepreneurship Day that took place at the Lahti fair centre. The event brought together at Finnkino 12 representatives from different companies around Lahti area and about 300 students from Lahti University of Applied Sciences and University of Helsinki. The event was hosted by Lahti born Teemu Niikko, a familiar face from Hockey Nicght and Ice Hockey World Championships broadcasts. The event had four themes, of which recruiting proved most interesting and raised a lot of discussion. 

The students were the stars of the night and they were treated accordingly. At the beginning of the event everybody got a glass of champagne and after the formal event got to see an advance screening of 'Imitation Game' for free.

The Stars of the Future event was organized in collaboration of Lahti University of Applied Sciences, Lahti University Campus and Lahti Region Development Company LADEC. A student team from LUAS Management and Communications was also actively involved and had a say in the organizing. Taking part in the project was a valuable learning experince for the students and taught them many new ways of working. 


Projektipäällikkö/Project Manager: Kristiina Laakso
Viestintävastaava/Communications Manager: Ninni  Mäkelä
Markkinointivastaavat/Marketing Managers: Santeri Larjanne & Miika Nevalainen
Graafinen suunnittelu/Graphic design: Laura K. Salminen

keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Arvoprosessi part 2

Teksti/Text: Kristiina Laakso
Kuvat/Pictures: Tytti Myöhänen (kuvat) & Mona Auervuolle (taulukko)
Vastaava päätoimittaja/Executive Editor: Jaana Loipponen 


On aika palata arvoprosessin pariin ja kerromme tällä kertaa vähän tarkemmin, miten prosessi toteutettiin. Aiemmassa julkaisussa kerroimme, kuinka opiskelijoille, henkilöstölle ja sidosryhmille tehtiin erityylisiä kyselyjä. Tässä julkaisussa Mona kertoo toteutuspuolesta meille enemmän. 
 

Henkilöstön kysely

"Elokuun 21. päivä Aulangolla järjestettiin henkilöstön kehittämispäivät ja mukana oli 10 opiskelijan tiimi pitämässä henkilöstölle noin tunnin kestävän työpajan. Minulla oli pohjustuspuheenvuoro, jossa kerroin arvoprosessista, sen aikataulusta ja etenemisestä sekä tehtävästä, jonka annoimme henkilöstölle. Työpajan pohjalla käytimme keväällä tehtyä mielikuvakyselyä, jossa vastaajat pohtivat, millaisena Lahden ammattikorkeakoulu nähdään nyt ja millainen on unelmien LAMK. Mielikuvakyselyjen tuloksia käytettiin t-paidoissa, jotka olivat inspiroimassa henkilöstöä."
 


Opiskelijoiden kysely


"Syys- ja lokakuussa vierailimme kaikilla Lahden ammattikorkeakoulun aloilla eli liiketalouden alalla, sosiaali- ja terveys alalla, muotoilu- ja taideinstituutissa, matkailun alalla, tekniikan alalla ja musiikki- ja draamainstituutissa, ja keräsimme opiskelijoiden mielipiteitä arvoista ja niiden merkityksistä. Meillä oli paikka jokaisella kampuksella, jossa haastattelimme ohikulkevia opiskelijoita ja tarjosimme heille kahvia ja teetä. "

 

Sidosryhmien kysely

"Strategiatyön pohjaksi tehdyssä verkkoaivoriihessä kysyttiin unelmien ammattikorkeakoulusta ja siinä yhteydessä oli myös kysymys Lahden ammattikorkeakoulun uusista arvoista. Kyselyyn vastasivat ulkoisten sidosryhmien lisäksi myös opiskelijat ja henkilöstön jäsenet."
 

Miten tuhannesta arvoehdotuksesta saatiin kahdeksan?

"Näistä kaikista työpajoista saimme yli 1000 arvoehdotusta ja niille kaikille määritelmät. Samaa merkitystä kuvaavia arvoehdotuksia oli monia ja niiden pohjalta tiivistimme työryhmän kanssa arvoehdotukset niiden määritelmien mukaisesti sanaryhmiin. Kokosimme kutakin määritelmää kuvaamaan 2-4 arvoehdotusta. Näistä kokosimme kyselyn, jonka ensimmäisessä osassa vastaajan tuli valita mielestään paras arvoehdotus vaihtoehto kutakin määritelmää kohden. Seuraavassa vaiheessa vastaajien tuli valita kaikista 16 arvovaihtoehdosta neljä parasta arvoa Lahden ammattikorkeakoululle. Kyselyn pohjalta kahdeksan suosituinta arvoehdotusta esiteltiin johtoryhmälle 5.12.2014."
Helmi-maaliskuun vaihteessa ilmestyvässä ja samalla viimeisessä arvoprosessia koskevassa julkaisussa kerromme teille, mitkä arvot lopulta valittiin!


Value process part 2

In this post we will return to the value process and tell you more how it was managed.

The value process team collected opinions of all students, personnel and interest groups using different methods. The team attended staff development day at Aulanko on the 21st of August and organized a workshop for all staff members. The team also visited all LUAS campuses and asked the students their value suggestions. The interest groups were approached online, the answers were a result of a virtual brainstorming.

All these questionnaires were put together and the value process team gathered over 1,000 answers and meanings. After categorizing and evaluation, eight suggestions were given to the executive group who processed them to the final form.

In the next and the final post of the value process we are going to tell you what are those chosen values.
 
 
Projektipäällikkö/Project Manager: Kristiina Laakso
Viestintävastaava/Communications Manager: Ninni  Mäkelä
Markkinointivastaavat/Marketing Managers: Santeri Larjanne & Miika Nevalainen
Graafinen suunnittelu/Graphic design: Laura K. Salminen

maanantai 26. tammikuuta 2015

Kiitos!

Teksti/Text: Laura K. Salminen
Kuvat/Pictures: Laura K. Salminen
Vastaava päätoimittaja/Executive Editor: Jaana Loipponen


Lähes viikko on kulunut siitä, kun Lahden Messukeskuksessa järjestettiin DuuniExpo & Yrittäjyyspäivät – tapahtuma, jossa myös @sight oli omalta osaltaan edustamassa. Haluamme koko @sight-tiimin voimin kiittää kaikkia teitä, jotka vierailitte messupisteellämme ja @sight-blogissa! Teidän ansiostanne blogin kävijämäärä kasvoi päivän aikana parillasadalla kävijällä, aivan mahtavaa!


Olemme lukeneet messupäivän aikana tulleet kommentit ja saaneet sekä hyviä parannusehdotuksia blogia koskien että mielenkiintoisia julkaisuideoita. Positiivisten ja kannustavien kommenttien myötä olemme saaneet intoa tuottaa kevätlukukaudella yhä mielenkiintoisempia ja monipuolisempia julkaisuja. Lisäksi kevään aikana on tarkoituksena aktivoida teitä lukijoita myös jatkossa, ja kuten asiaan kuuluu, palkita teitä aktiivisuudestanne erilaisin palkinnoin. Muistakaa siis seurata @sightia ahkerasti myös jatkossa!

Olemme tänään suorittaneet keskiviikon arvonnan voittajan, jonka palkintona on siis iPad Mini. Häneen on otettu sähköpostitse yhteyttä, tarkastakaahan siis sähköpostinne!



It has been almost a week since DuuniExpo & Entrepreneurship Day –event was organized. We would like to thank you all who visited our fair stand and @sight-blog! Thanks to you the attendance of the blog increased with around 200 visitors which is absolutely brilliant!
We have read all the comments you left and we've got excellent ideas for the spring semester. We can’t wait to be able to execute all the amazing ideas for you to read. There will be plenty interesting publications and also excellent competitions during this spring, so stay tuned!


Projektipäällikkö/Project Manager: Kristiina Laakso
Viestintävastaava/Communications Manager: Ninni  Mäkelä
Markkinointivastaavat/Marketing Managers: Santeri Larjanne & Miika Nevalainen
Graafinen suunnittelu/Graphic design: Laura K. Salminen

keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Tsekkaa @sight-blogi ja osallistu iPadin arvontaan

Myös me olemme @sight-tiimimme kanssa paikalla DuuniExpo & Yrittäjyyspäivät 2015 -tapahtumassa mukana! Tule vierailemaan pisteellämme ja osallistu samalla iPad Minin arvontaan!


Nähdään messuhallissa!
 
 
 
Osallistu iPad minin arvontaan kommentoimalla postausta. Kerro mielipiteesi blogistamme! Arvontaan osallistut jättämällä kommentin yhteyteen sähköpostisi!