Arvoisa lukijamme,

Tervetuloa uudistettuun @sight –verkkojulkaisuun. Käynnissä olevana lukuvuotena julkaisuista vastaa liiketalouden alan johtamisen ja viestinnän toisen vuoden opiskelijaryhmä. Tänä vuonna @sight esittelee koulun tärkeimpiä projekteja ja tapahtumia.

Toivotamme Sinulle viihtyisiä lukuhetkiä!



Dear Reader,

Welcome to the reformed @sight -internet release. During this semester the publication is made by second year Management and communications student group from Faculty of Business Studies. This year @sight presents for you school’s most important projects and events.

We wish you pleasant moments with us!


perjantai 31. toukokuuta 2013

Duuniin.fi – Innovaatio nuorten työllistämiseksi

Lahtelainen yritys Summer Up Oy tekee yhteistyötä henkilöstöratkaisuja tarjoavan Go On-yrityksen kanssa Duuniin.fi- kampanjassa, jonka tarkoituksena on auttaa nuoria työllistymään. Nuoret saavat kampanjan kautta työkokemusta talkootyön merkeissä sekä arvioinnin omasta työpanoksestaan. Kampanjavastaava Katja Uustalon mukaan idea kampanjaan tuli yrityksen rekrytoidessa tapahtumiinsa talkoolaisia.
- Huomasimme, että festareille hakee paljon nuoria töihin, minkä kautta aloimme pähkäilemään, olisiko siinä jokin juju saada nuoria työllistymään? Ideaa alettiin innovoida Go On henkilöstöfirman kanssa, minkä tuloksena kampanja sai alkunsa.
Ainutlaatuista rekrytointia
 

Työllistämisprosessi alkaa, kun nuori kirjoittaa talkoohakemuksen esimerkiksi Summer Up Oy:n tapahtumiin Duuniin.fi- sivuston kautta. Go On käy läpi hakemukset, ja nostaa esiin potentiaaliset hakijat. Tämän jälkeen nuoret haastatellaan Go Onin toimesta, jolloin he saavat myös hyödyllistä kokemusta työhaastattelutilanteesta. Haastatteluiden jälkeen nuorten soveltuvuutta tarkastellaan ja heidät sijoitetaan heille parhaiten sopivaan tehtävään. Tapahtuman jälkeen nuoren työpanos arvioidaan ja hänen tietonsa päivitetään Go Onin tietokantaan. Näin tiedot ovat helposti saatavilla tulevia työnantajia varten ja työllistyminen on helpompaa arvioidun työkokemuksen perusteella.
Uustalon mukaan vastaavanlaista kampanjaa ei ole muualla Suomessa. Muut festivaalit hakevat kyllä talkoolaisia, mutta hakuprosessi sijoittuu lähinnä suoraan halutulle ajankohdalle.

- Me haemme talkoolaisia pidemmälle tähtäimelle ja tarkoituksena on, että siitä jäisi nuorelle työntekijälle muutakin kuin vain hyvä mieli, Uustalo täsmentää.
Yhteistyötä nuorten hyväksi
 

Uustalo kertoo, että kampanjaa pyritään jatkossa laajentamaan muidenkin tapahtumajärjestäjien tapahtumiin ja mukaan halutaan myös yrityksiä. Yritykset saavat tehokkaan rekrytointikanavan ja valmiiksi arvioidut työntekijät sekä näkyvyyttä Summer Up Oy:n tapahtumissa, mikä takaa yrityksille helpon tavan vaikuttaa yhteiskunnallisesti ja ottaa sosiaalista vastuuta.
 

Talkootyöstä oikeisiin töihin
 

Nuoret, jotka ovat osoittaneet olevansa hyviä työntekijöitä, pyritään työllistämään seuraavinakin vuosina. Positiivisesti edukseen erottuneet talkoolaiset voivat päästä seuraavana vuonna etenemään uusiin tehtäviin. Hyvä esimerkki työuralla etenemisen mahdollisuuksista on Uustalo, joka aloitti uransa Summer Up Oy:llä talkoolaisena festivaaleilla. Hänet pyydettiin seuraavina vuosina aina uudelleen tapahtumiin ja lopulta hän päätyi vakituiseen työsuhteeseen Summer Up Oy:ssä.
- Kyllä talkootyön kautta pystyy omalla panoksella etenemään; jos hoidat duunin hyvin niin ei ikinä tiedä mitä saattaa tapahtua.

Teksti ja kuva:
Maiju Kauranen ja Pauliina Rantala 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti