Arvoisa lukijamme,

Tervetuloa uudistettuun @sight –verkkojulkaisuun. Käynnissä olevana lukuvuotena julkaisuista vastaa liiketalouden alan johtamisen ja viestinnän toisen vuoden opiskelijaryhmä. Tänä vuonna @sight esittelee koulun tärkeimpiä projekteja ja tapahtumia.

Toivotamme Sinulle viihtyisiä lukuhetkiä!



Dear Reader,

Welcome to the reformed @sight -internet release. During this semester the publication is made by second year Management and communications student group from Faculty of Business Studies. This year @sight presents for you school’s most important projects and events.

We wish you pleasant moments with us!


maanantai 11. helmikuuta 2013

Ammattikorkeasta pohja yrittäjyydelle

Lahden Ammattikorkeakoulun Liiketalouden alan opiskelijoiden opinnot on sidottu kiinteästi yrittäjyyteen. Yrittäjyyteen päästään tutustumaan erilaisten opintojaksoihin sidottujen projektien kautta, jotka toteutetaan opettajien ohjauksessa.

Teoriasta käytäntöön

Projektityöskentelyn on tarkoitus lisätä käytännön ja teoriatiedon yhteensovittamista ja ne tarjoavat opiskelijalle loistavan mahdollisuuden tutustua yritystoimintaan. Projektityöskentelyssä opiskelijat oppivat soveltamaan teoriaopintoja käytännössä, sekä pääsevät verkostoitumaan Lahden yrityselämän edustajien kanssa. Yrityksille projektit tarjoavat ulkopuolisen näkemyksen yrityksen toiminnasta, sekä mahdollisuuden kontaktoitua tulevaisuuden ammattilaisten kanssa.

Yksi projektiopinnoissa erityisesti korostuva osa-alue on yrittäjyys elämäntapana ja yrittäjämäinen asenne. Ny- Nuori yrittäjyys on työkalu juuri tätä varten.


NY Oma yritys - learning by doing

Talouspäällikkö Jenni Heikkilä
Ny- Nuori yrittäjyys projektissa opiskelijat pääsevät toden teolla kiinni yrittäjän arkeen perustamalla oman yrityksen lukuvuoden ajaksi. Projekti toteutetaan Ny Oma Yritys opinto-ohjelmalla.

Projektin kautta opiskelijat pääsevät soveltamaan työelämän taitoja käytäntöön ja saavat todenmukaisen kuvan siitä millaista on työskennellä yrittäjänä. Opiskelijat pääsevät kokeilemaan liikeideaansa käytännössä ilman yksityisyrittäjän suurta riskiä. Lukuvuoden lopuksi opiskelijoiden yritysten joukosta valitaan paras NY-yritys, joka pääsee edustamaan koulua YE Europe Enterprise Challenge -EM-kilpailuihin.

HaMe NY on viiden opiskelijan toimesta, vuonna 2012, perustettu yritys, jonka liikeidea on suunnitella ja myydä uniikkeja haalarimerkkejä. Yrittäjät ovat ulkoistaneet merkkien valmistuksen haalarimerkkejä tekevälle yritykselle, joten nuoret voivat itse keskittyä niin sanottuun ydintoimintaan, esimerkiksi kaupankäyntiin ja markkinointiin.

Yrityksen osakkaille Katariina Inkilälle ja Jenni Heikkilälle yrityksen pyörittäminen on mieluinen projekti, ja he lähtivät mielellään mukaan NY Oma Yritys opinto-ohjelmaan keksittyään hyvän liikeidean. Inkilä oli suunnitellut suorittavansa kyseisen opinto-ohjelman verkkokurssina, mutta on kuitenkin tyytyväinen päätökseensä suorittaa opinto-ohjelma tekemällä töitä omaan yritykseensä.

Inkilän mielestä oman yrityksen perustaminen on ollut hauskaa, ja hän kokee saavansa tehdä tavallisesta kouluarjesta poikkeavia asioita yrityksen parissa, kuten kokousten järjestämistä, logon suunnittelua ja Facebook-sivujen ylläpitoa. Hänen mukaansa yrityksen perustamisessa on myös oppinut paljon, kun on saanut esimerkiksi selvittää vastoinkäymisiä. Inkilää motivoi myös mahdollisuus tienata rahaa opintojen ohessa. Heikkilän mielestä puolestaan on ollut hienoa kun on saanut perustaa ikioman yrityksen.
 Myynnistä vastaavat kaikki HaMe NY:n viisi jäsentä. Myynti toteutetaan face-to-face tekniikalla opiskelijatapahtumissa ja Lahden ammattikorkeakoulujen tiloissa.

Suunnittelukoordinaattori
Katariina Inkilä
HaMe NY:n toiminta on vielä alkutekijöissään, mutta ensimmäiset myyntiin haluttavat haalarimerkit on jo suunniteltu. HaMe NY saa valmiit merkit noin kuukausi suunnittelun ja valitsemisen jälkeen. Inkilä ja Heikkilä kertovat käyttäneensä yrityksen markkinointiin Facebookia, ja kokevat sen olevan tällä hetkellä toimivin ratkaisu.

HaMe NY:n pääasiallista kohderyhmää ovat ammattikorkeakoulun opiskelijat, jotka tavoitetaan parhaiten sosiaalisen median välityksellä. Kun liiketoiminta saadaan kunnolla käyntiin, saatetaan HaMe NY:ssä harkita perinteisempiäkin markkinointiviestinnän keinoja, kuten julisteita.

- Eiköhän ne merkit kulje aina mukana, joten niitä tulee myytyä erikoisemmissakin paikoissa. Eli HaMeen helmasta saa tulla nykäisemään, Inkilä ja Heikkilä toteavat.



Teksti ja kuvat: 
Siiri Eerola ja Monna Salmi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti